Alle docenten zijn een beetje zenuwachtig als ze met deze lessen beginnen

- Lilian
Alle docenten zijn een beetje zenuwachtig als ze met deze lessen beginnen

Lilian (59 jaar) is docente wiskunde en Nederlands op een vmbo-school in Amsterdam. Sinds enkele jaren geeft ze seksuele voorlichting. “Ik was best zenuwachtig toen ik voor het eerst seksuele voorlichting gaf. Het helpt om feedback te vragen aan een ervaren collega. Daardoor bouw je zelfvertrouwen op. Ervaren collega’s kennen de leerlingen, ze kennen de problemen die in zo’n les voorkomen en ze begrijpen dat je zenuwachtig bent.”

'Alle docenten zijn een beetje zenuwachtig als ze met deze lessen beginnen'

“Op onze school gaat nu ook een andere lerares seksuele voorlichting geven. Ik help haar bij het voorbereiden van de lessen. Het is normaal dat je nog niet alles weet. Zij geeft aan dat ze een beetje zenuwachtig is. Ik heb uitgelegd dat we allemaal een beetje zenuwachtig zijn als we met deze lessen beginnen. Maar dat gevoel verdwijnt als je bezig bent met de les. De leerlingen zijn dan zo enthousiast.”

“Na de les denk ik na over wat wel en niet goed is gegaan.”

“Soms twijfel ik na een les of mijn aanpak wel goed was. Ik vind het belangrijk om na een les na te denken over wat goed en minder goed is gegaan. Ik kreeg een keer een vraag over seksueel misbruik op internet. Na de les begon ik toch te twijfelen over mijn uitleg. Ik ben toen naar een mede-collega gestapt. Ik heb ook zelfbevestiging nodig.”

“Het is handig om feedback te vragen aan de leerlingen.”

“Ik vraag de leerlingen om mijn lessen te evalueren. Bijvoorbeeld over wat ze liever anders willen zien of welk thema ze hebben gemist. Daar heb ik een enquêteformulier voor ontworpen. De resultaten zijn meestal erg positief. Ik gebruik de uitkomsten om mijn lessen te verbeteren. Soms pas ik de lessen aan, soms voeg ik onderwerpen toe. Als docent weet ik ook niet alles. Zo’n enquête onder leerlingen geeft veel informatie.”