Als ik merk dat er verschillen zijn, dan ga ik daar klassikaal over spreken

- Marjet
Als ik merk dat er verschillen zijn, dan ga ik daar klassikaal over spreken

Marjet (53 jaar) werkt als verzorgingsdocente op het vmbo in Leiden. Ze geeft al achttien jaar seksuele voorlichting. “Normaal gesproken maak ik geen onderscheid tussen verschillende culturele achtergronden. Ik houd mijn lessen neutraal. Ik heb namelijk ook niet het idee dat mijn leerlingen elkaar zo benaderen. Maar het is wel belangrijk om met verschillen rekening te houden. Als ik merk dat er verschillen zijn, dan ga ik daar klassikaal over spreken. Ik vraag er bewust naar en dan kunnen leerlingen hier iets over vertellen.”

“Zij vertelde haar verhaal en iedereen deed daar normaal over.”

“Het heeft meer effect als leerlingen zelf culturele meningen en gedachten uitwisselen. Zo kwam één van mijn leerlingen opeens met een hoofddoekje naar school. Ik heb haar gevraagd hoe dat nou in zijn werk gaat. Zij vertelde haar verhaal en iedereen deed daar normaal over. Ik laat ook duidelijk zien dat ik daar zelf respect voor heb.”

"Het belangrijkste is dat erover gesproken wordt."

“Vrouwonvriendelijke opmerkingen komen regelmatig voor. In mijn klas zie ik soms dat Turkse of Marokkaanse jongens anders kijken naar meisjes. Ze geven zelf ook aan dat ze minder respect hebben voor Nederlandse meisjes. Dat speelt echt in die klassen. Daarom bespreek ik dit uitvoerig met de leerlingen, zodat ze meer begrip voor elkaar krijgen. Op het moment dat er kwetsende dingen gezegd worden, grijp ik in. Maar het belangrijkste is dat erover gesproken wordt.”