Als leerlingen in de derde persoon, weet je dat ze het over zichzelf hebben

- Vidija
Als leerlingen in de derde persoon, weet je dat ze het over zichzelf hebben

Biologiedocente Vidija (42 jaar) geeft al meer dan tien jaar seksuele voorlichting op het vmbo in Amsterdam. “Soms merk ik dat een leerling te ver gaat of een te persoonlijke vraag stelt. Bijvoorbeeld: ‘Ben jij nog maagd?’ Of: ‘Deed het pijn de eerste keer?’ Dan rem ik die leerling af en vertel ik hem de vraag anders te stellen. Een leerling mag antwoord geven, maar dat hoeft niet. Ze mogen bij mij ook passen als een onderwerp te gevoelig ligt of als ze er niet klassikaal iets over willen zeggen. Je moet een leerling in zijn eigenwaarde laten.”

“Op deze leeftijd kunnen ze heel hard zijn.”

“Sommige leerlingen zijn erg open over hun ervaringen. Ik probeer een leerling op dat moment te beschermen, kinderen van die leeftijd kunnen erg hard zijn. Daarom rem ik zo’n verhaal af en ga verder met een ander onderwerp. Ik neem de leerling daarna apart en leg uit dat de klas niet altijd de juiste plek is om je ervaringen te vertellen. Als het heel heftig is, bijvoorbeeld over loverboys, raad ik aan om naar de orthopedagoog te gaan.”

“Als leerlingen in de derde persoon vertellen, weet je dat ze het over zichzelf hebben.”

“Soms vertellen leerlingen over een nare ervaring van anderen. Ze mogen van mij geen namen noemen van leerlingen. Het komt bijvoorbeeld wel eens voor dat ze vertellen dat bijvoorbeeld Janneke heeft geneukt met een jongen in de bosjes. Ik kap het dan meteen af. De les is serieus en ik wil niet dat een andere leerling belachelijk gemaakt wordt. Ik merk ook dat ervaringen in de derde persoon worden verteld. Je weet dan dat ze het over zichzelf hebben, maar dat maakt voor de les niet uit. Als ze het fijner vinden om op die manier iets te delen of te vragen, vind ik dat goed.”