De ervaring van leerlingen merk je door de vragen die een klas stelt

- Carla
De ervaring van leerlingen merk je door de vragen die een klas stelt

Biologiedocente Carla (32 jaar) geeft al dertien jaar seksuele voorlichting op het vmbo. “Ik pas de lesmethode aan op de ervaringen van leerlingen. Als je merkt dat een klas er veel mee bezig is, dan betrek ik ze meer bij de les. Ik gebruik dan een actievere werkvorm: in kleinere groepjes werken, eigen meningsvragen vormen en rollenspellen. Het niveau van ervaring van leerlingen merk je door de vragen die een klas stelt. Als ze bijvoorbeeld in het begin van het jaar al veel opmerkingen maken over seks, dan weet ik eigenlijk al hoe ik het hoofdstuk voorplanting ga aanpakken.”

“Als de klas er moeite mee heeft pas ik een minder actieve werkmethode toe.”

“In een klas zitten soms maar een paar leerlingen die nog geen ervaring hebben. Als ik merk dat er in zo’n actieve klas toch kinderen zitten die er eigenlijk nog niks mee willen, dan zet ik die apart bij het verdelen van groepjes. Zij krijgen dan ook andere vragen. Soms komt het voor dat een klas moeite heeft met het onderwerp waardoor ik een minder actieve werkmethode toepas. Als een hele klas gewoon niet wil dan blijf ik volgens het boekje van Lang Leve de Liefde werken en schrap ik de discussies. Ik ga dan bij sommige onderwerpen ook iets minder de diepte in.”