Een veilige sfeer betekent voor mij dat een leerling alles kwijt kan

- Jan
Een veilige sfeer betekent voor mij dat een leerling alles kwijt kan

Biologiedocent Jan (59 jaar) geeft al 38 jaar seksuele voorlichting aan havo- en vwo-leerlingen op een katholieke school in Zeist. “Een veilige sfeer betekent voor mij dat een leerling alles kwijt kan, zonder angst voor akelige opmerkingen of angst om uitgelachen te worden. Voor mij als docent geldt dat natuurlijk precies hetzelfde.”

“We zeggen geen plassertje maar we maken ook geen grove opmerkingen.”

“Ik probeer vanaf het begin een veilige sfeer te creëren en geef seksuele voorlichting pas in de laatste periode van het jaar. Ook begin ik een maand van te voren met het aankondigen van de lessen zodat leerlingen voorbereid zijn. Tijdens de lessen maak ik afspraken over taalgebruik. We zeggen geen plassertje, maar we maken ook geen grove opmerkingen. Het is namelijk een serieus onderwerp, dat vertel ik ze ook. Ze mogen af en toe grapjes maken, maar we nemen elkaar wel serieus. We hebben respect voor elkaar en vertellen niets door.”

“Soms roepen ze dingen in de klas over neuken.”

“In sommige klassen is een veilige sfeer bijna niet te creëren doordat de klas geen goede verhoudingen heeft. In zo’n klas houd ik het heel zakelijk. Dan gebruik ik het lesmateriaal als leidraad en is er minder vrijheid om klassikaal met elkaar te praten. Sowieso verstoren leerlingen de sfeer wel eens door een opmerking. Ze roepen dan zomaar dingen in de klas, bijvoorbeeld over neuken. Deze opmerkingen worden grappig gevonden door de rest van de jongens. Ik leg de les dan even stil. Ik pak zo’n opmerking meteen aan door bijvoorbeeld zijn opmerking terug te spiegelen: ‘Heb jij het dan al gedaan?’”

“Niemand wil een les over seks missen.”

“Soms onderbreek ik de les niet, maar gebruik de opmerking als opstapje voor een discussie. En als de klas niet reageert op een storende opmerking, dan zet ik de les voort en vraag de leerling na de les waarom hij dat deed. Een leerling die regelmatig opmerkingen maakt, zet ik op de gang. Dat helpt. Niemand wil een les over seks missen. Dus wanneer de leerlingen zien dat je het serieus meent, zullen ze het minder snel weer doen.”