Er zijn meisjes die op meisjes vallen en jongens op jongens. Ik zeg: Dit is normaal, het is liefde

- Vidija
Er zijn meisjes die op meisjes vallen en jongens op jongens. Ik zeg: Dit is normaal, het is liefde

Biologiedocente Vidija (42 jaar) geeft al meer dan tien jaar seksuele voorlichting op het vmbo in Amsterdam. “Homoseksualiteit is gewoon een gevoelig onderwerp. Je weet van tevoren al dat er leerlingen zijn die het niet normaal vinden. Ik begin de les met te zeggen dat we allemaal anders zijn. Zo zijn er meisjes die op meisjes vallen en jongens op jongens. Ik vertel ze dat dit heel normaal is, het is liefde.”

“Ze denken bij homo’s meteen aan seks.”

“Leerlingen denken meteen aan seks bij homoseksualiteit. Vooral het idee van anale seks vinden ze vies. Ik zeg dan: ‘Als jij een vriendje of vriendinnetje hebt, gaat het toch ook niet alleen om seks?’ Het is moeilijk om meer acceptatie te ontwikkelen bij leerlingen. Ze hoeven het niet te accepteren, zolang ze maar respect tonen en respectvol met anderen omgaan. Je merkt na een les dat ze al wat gematigder zijn. Ik gebruik filmpjes over jongeren zelf, omdat het dan persoonlijk voor leerlingen wordt. Ze kunnen zich opeens identificeren met een homo en ze zien dat een persoon er niet voor kiest, maar het is.”

“Die negatieve opmerkingen zijn een kans om erover te praten.”

“Als je over homoseksualiteit begint, krijg je leerlingen die meteen negatief reageren. Ze vinden het vies en niet normaal. Ze willen er niets over weten. Natuurlijk zeg ik dan dat het wel normaal is en vraag ik ze waarom het vies zou zijn als twee mensen van elkaar houden. Maar het geeft je ook de kans om er met ze over te praten. Hoe zou jij dat vinden als mensen zo met je omgaan?”

“Als de populaire jongens negatief zijn, wordt het lastig.”

“Het verschilt per groep. Als de rolmodellen in de klas negatief zijn over homoseksualiteit dan moet je meer aandacht besteden aan het onderwerp omdat dan de hele klas tegen is. Ja, dat is lastig. Dan zijn er populaire jongens die constant opmerkingen maken. Die werken als stoorzender. Ik kap die opmerkingen meteen af en laat andere mensen ook aan het woord.”