Ik beloof nooit geheimhouding als een leerling iets vertelt

- Jan
Ik beloof nooit geheimhouding als een leerling iets vertelt

Biologiedocent Jan (59 jaar) geeft al 38 jaar seksuele voorlichting aan havo- en vwo-leerlingen op een katholieke school in Zeist. “Natuurlijk kom je kinderen met problemen tegen. Het is erg belangrijk dat je daar wat mee doet. De meeste leerlingen komen zelf naar mij toe. Ik vind het moeilijk om problemen zelf te signaleren. Ik let wel op bepaalde opmerkingen, zoals een heftige manier van reageren op een eigenlijk onbelangrijke opmerking van een andere leerling. Of als een leerling op een simpele vraag geen antwoord wil geven. Dan heb ik meteen een gevoel van ‘Is hier niet iets aan de hand?’ Maar dat is niet altijd zo.”

“Als een leerling zich achter zijn boek verstopt, kan er iets aan de hand zijn.”

“Ik let op lichaamstaal, zoals het niet maken van oogcontact en een ingekrompen lichaamshouding. Als een leerling zich bijna verstopt achter zijn boek of tafel, dan is hij of heel erg ongemakkelijk of er zou iets meer aan de hand kunnen zijn. Ik zeg ook altijd tegen een klas dat ze bij mij terecht kunnen als ze iets willen delen of als ze hulp nodig hebben. Dit hoeft niet in de les, je kunt ook altijd na de les bij mij terecht. Meestal vertelt een leerling liever in een individueel gesprek zijn probleem. Als ze het in de les durven te bespreken, is dat mooi mee genomen als leermoment.”

“Als leerlingen heel stil worden, weet je dat je nazorg moet geven.”

“Soms is een probleem te schokkend om in de les te bespreken. Ik merk dat leerlingen hier wisselend op reageren. De meeste leerlingen worden er heel stil van en dan weet je dus ook dat je nazorg moet geven in die klas. Dan kun je niet terug. Het kan ook voorkomen dat er een lompe opmerking gemaakt wordt. Dan moet je een leerling daar meteen op aanspreken.”

“Soms kan je beter later een afspraak maken, dan heb je de tijd.”

“Het is noodzakelijk dat de leerling alle aandacht krijgt die hij nodig heeft. Dat je tijd neemt voor een leerling. Soms is het beter om samen met de leerling een afspraak te maken in plaats van meteen te gaan zitten. Een leerling verdient je volle aandacht op zo’n moment. Ik houd gesprekken altijd vertrouwelijk. Wat tussen mij en een leerling besproken wordt, blijft onder ons. Behalve als het probleem te ernstig is, maar dan zal ik dat altijd eerst overleggen met een leerling zelf.”

“Ik beloof nooit geheimhouding als een leerling iets vertelt.”

“Beloof nooit dat je informatie voor je houdt. Je weet niet wat een leerling je gaat vertellen. Als iemand zelfmoord wil plegen of verkracht is, dan kun je dat natuurlijk niet geheim houden. Als ik kan helpen dan help ik en als ik niet kan helpen dan stuur ik ze door naar iemand die wel kan helpen, zoals de schoolpedagoog of de mentor. Heel soms bel ik de vertrouwensarts.”

“Ik blijf op de vlakte als een leerling naar mijn mening vraagt.”

“Ik vind het vrij ingewikkeld als een leerling mijn mening wil weten over zijn of haar probleem. “Soms zijn het fysieke dingen, maar soms zijn het ook dingen die aardig in de buurt komen van incest. Dat blijft lastig. Ik probeer op de vlakte te blijven door te zeggen dat ik weinig mensen ken die dat wel normaal vinden, want die ander moet namelijk wel weten dat het niet normaal is.”