Ik denk dat leerlingen soms niet doorhebben dat een vraag te persoonlijk is

- Annemiek
Ik denk dat leerlingen soms niet doorhebben dat een vraag te persoonlijk is

Annemiek (26 jaar) geeft sinds drie jaar seksuele voorlichting tijdens haar lessen biologie aan havo- en vwo-leerlingen in Breda. “Ik vertel de leerlingen duidelijk in het begin van de les dat de regels over respect niet alleen gelden voor de relatie tussen mij en de leerlingen, maar ook voor de leerlingen onderling. Elke les projecteer ik de gemaakte afspraken in een PowerPoint op het bord, zodat leerlingen zich hier bewust van blijven.”

“Leerlingen zijn mondig genoeg om de vraag terug te spelen.”

“Als een leerling een medeleerling een te persoonlijke vraag stelt, dan grijp ik in. Ik leg erbij uit waarom ik dit doe. Ik denk dat leerlingen soms niet doorhebben dat een vraag te persoonlijk is. Hoewel, meestal lossen ze het zelf op. Veel leerlingen zijn mondig genoeg om er zelf met een geintje van af te komen door de vraag terug te spelen. Maar het is altijd belangrijk om alert te blijven. Als je namelijk niet let op de grenzen van jezelf en die van de leerlingen heb je geen veiligheid in je les.”