Ik heb niet de kennis en bevoegdheid om problemen aan te pakken

- Matthijs
Ik heb niet de kennis en bevoegdheid om problemen aan te pakken

Matthijs (33 jaar) is biologiedocent. Hij geeft al twaalf jaar seksuele voorlichting op een christelijke middelbare school in Heerde. “Ik probeer altijd in mijn achterhoofd te houden dat er leerlingen in de klas zitten die problemen hebben. Dat is mijn taak als docent. Maar het blijft lastig om te signaleren.”

"Ik heb niet de kennis en bevoegdheid om problemen aan te pakken."

“In het begin wilde ik leerlingen wel eens verder helpen, maar daar ben ik in veranderd. Ik heb namelijk niet de kennis en bevoegdheid om problemen aan te pakken. Tegenwoordig stuur ik ze door als dat nodig is. Bijvoorbeeld meisjes die doodsbang zijn dat ze zwanger zijn. Ik geef ze de benodigde informatie en stuur ze door naar de vertrouwenspersoon of huisarts.”

“Ik hou in mijn les rekening met persoonlijke problemen van leerlingen.”

“Ik hou in mijn les rekening met een probleem van een leerling. Eén leerlinge heeft bijvoorbeeld ervaring met incest. Ik heb dat zelf trouwens niet opgemerkt, maar meegekregen van de vertrouwenspersoon. We hebben toen samen besloten dat ik er in de les rekening mee hou door het thema zakelijk te bespreken. Dan stapt elke leerling met een veilig gevoel mijn les binnen. De leerlinge wist dat de vertrouwenspersoon mij dit had verteld. Ze mocht op elk moment de klas verlaten als ze dat nodig vond.”