Ik hou geen rekening met leerlingen die al ervaring hebben

- Jan
Ik hou geen rekening met leerlingen die al ervaring hebben

Biologiedocent Jan (59 jaar) geeft al 38 jaar seksuele voorlichting aan havo- en vwo-leerlingen op een katholieke school in Zeist. “Leerlingen hebben verschillende ervaringen. In de tweede klas zie je dat al, maar in de derde klas zeker. Ik vertel bewust dat er grote verschillen kunnen zijn, maar ik wil dat alle leerlingen op een bepaald niveau zitten. Ik houd dus geen rekening met mensen die eventueel al verder zijn. Als ze ervaringen willen delen, dan vind ik dat heel stoer van ze.”

“Bijna niemand weet waar de baarmoeder zit.”

“Leerlingen denken zelf genoeg kennis te hebben, maar dat is niet altijd zo. Ik vraag bijvoorbeeld wel eens aan de leerlingen hoe lang een stijve gemiddeld is. Bijna niemand weet dat hoor. Er zijn meiden die denken dat een stijve dertig centimeter is. Ik gebruik zo’n vraag om leerlingen te laten inzien dat ze nog veel niet weten. In het begin van de les vraag ik ze bijvoorbeeld om allemaal te staan en de plek aan te wijzen waar de baarmoeder zit. Niemand die dat weet. Of waar de eierstokken zitten. Dat gebruik ik dan als kapstok om aan te geven dat er altijd dingen zijn die je nog niet weet.”

"Ze krijgen echt geen nachtmerrie als ik vertel wat zelfbevrediging is."

“Leerlingen zijn meestal zo geïnteresseerd in het onderwerp dat hun ervaring daar geen invloed op heeft. En eigenlijk luisteren ze altijd wel. Ze zijn gewoon onwijs nieuwsgierig naar dit onderwerp. Dat er dan een groot verschil zit tussen kennis en ervaring maakt op dat moment niets uit. Het is lastig om in te schatten wat iemand wel of niet aan kan. Er zijn leerlingen die nog nergens aan toe zijn, maar ze krijgen echt geen nachtmerries als ik ze vertel wat zelfbevrediging is. Ik denk dat leerlingen zelf goed kunnen filteren wat ze wel en niet kunnen gebruiken.”