Ik laat de leerlingen begrippen op het bord schrijven over seksualiteit

- Matthijs
Ik laat de leerlingen begrippen op het bord schrijven over seksualiteit

Matthijs (33 jaar) is biologiedocent. Hij geeft al twaalf jaar seksuele voorlichting op een christelijke middelbare school in Heerde. “Om discussie los te krijgen, laat ik leerlingen begrippen op het bord schrijven over seksualiteit. Je merkt dan dat vooral jongens met de meest vunzige termen komen. Meisjes schrijven eerder woorden op als liefde, knuffelen en verkering.”

“In kleine groepjes komt iedereen aan bod.”

“Zo’n interactieve opdracht zorgt voor een leuke en veilige discussie over de verschillen tussen meisjes en jongens. Iedereen heeft hier namelijk ervaring mee en een mening over. Vervolgens laat ik leerlingen in groepjes werken. Dat geeft meer veiligheid en zo krijgen alle leerlingen de kans om hun mening te geven. Ik geef elke leerling een andere rol: ‘Jij noteert alle meningen, jij leest de stelling voor en jij bent de voorzitter’. Zo betrek je alle leerlingen erbij.”