Ik leg de link met andere vormen van discriminatie

- Lilian
Ik leg de link met andere vormen van discriminatie

Lilian (59 jaar) is docente wiskunde en Nederlands op een vmbo-school in Amsterdam. Sinds enkele jaren geeft ze seksuele voorlichting. “Ik merk dat homoseksualiteit een gevoelig thema is voor leerlingen. Het is erg belangrijk om leerlingen op dit onderwerp goed voor te bereiden. Ik herhaal altijd de afspraken die we hebben gemaakt: je respecteert een ander, je laat iemand in zijn waarde, je luistert naar elkaar.”

“Ik probeer leerlingen vertrouwd te maken met homoseksualiteit.”

“Veel leerlingen hebben een homonegatieve houding. Ze hebben een beeld dat homoseksualiteit niet kan. Het moet man-vrouw zijn. Ze denken heel zwart-wit. Vrouw-vrouw of man-man vinden ze vies. Ik ga met ze in gesprek en probeer de leerlingen meer vertrouwd te maken met het onderwerp. Totale acceptatie lukt niet, maar door erover te praten raken ze meer vertrouwd met homoseksualiteit en misschien worden ze dan ook minder oordelend. Na de les hebben ze soms nog steeds moeite met homoseksualiteit, maar ze weten dat er een andere kant van het verhaal is. Dat de man-vrouw verhouding dus niet de enige is.”

“In kleine groepjes praten leerlingen makkelijker over homoseksualiteit.”

“Het kan effectief zijn om leerlingen persoonlijke verhalen in kleine groepjes te laten delen. Ik geef dan vragen per drietal. Bijvoorbeeld: ‘Ken jij iemand die homoseksueel is?’ of ‘Hoe ga jij om met iemand die homo is?’ De antwoorden moeten ze op een vel papier schrijven. Dat vinden ze fijn en ik merk dat er dan minder heftige reacties zijn. De antwoorden bespreek ik vervolgens klassikaal. En dat is het moment dat ik leerlingen persoonlijk aanspreek.”

“Ik leg de link met andere vormen van discriminatie.” 

“Ik vraag vaak aan leerlingen of homoseksualiteit in hun familie voorkomt en of diegene geaccepteerd wordt. Dan maak je het persoonlijker. Er zijn altijd wel een paar leerlingen die het eerlijk durven te vertellen. En dan begint het gesprek eigenlijk pas. Gaat een leerling vervolgens toch negatieve opmerkingen maken, dan leg ik de link met andere vormen van discriminatie. Ik vraag of hij wel eens gediscrimineerd wordt en hoe hij het vindt als hij veroordeeld wordt op zijn huidskleur en afkomst. Natuurlijk vindt een leerling dat belachelijk en dan heb je hem. Ik vertel hem dan dat hij nu precies hetzelfde doet met homoseksuelen. Ja, dan is hij wel even van zijn à propos.”