Ik let op mijn woorden als een leerling iets heeft meegemaakt

- Carla
Ik let op mijn woorden als een leerling iets heeft meegemaakt

Biologiedocente Carla (32 jaar) geeft al dertien jaar seksuele voorlichting op het vmbo. “Soms merk ik dat een leerling iets heeft meegemaakt. Als ik het weet, bijvoorbeeld via de mentor, dan let ik heel bewust op mijn woorden. Van tevoren heb ik diegene al verteld dat we het gaan bespreken. Als een leerling aangeeft niet aanwezig te willen zijn bij een les, accepteer ik dat. Sommige kinderen hebben in de thuissituatie teveel meegemaakt, dan willen ze er niet mee geconfronteerd worden. Zij hoeven dan ook niet aanwezig te zijn in die les.”

'Ik vertel dat ik veel aankan en goed kan luisteren'

“Als lesgevende docent weet je ook niet alles. Daarom let ik op non-verbale signalen. Als kinderen zich bewust afsluiten en geen oogcontact maken, dan ga ik een apart praatje met ze maken. Maar dat is niet altijd even eenvoudig. Het is belangrijk dat leerlingen weten dat ze ook met hun persoonlijke problemen bij mij terecht kunnen. Ik vertel ze dat ik veel aankan en goed kan luisteren, maar ik geef wel alles door aan de mentor en afdelingsleider. Ik houd niets privé. Ik zal niet het hele verhaal vertellen, maar wel de grote richtlijnen.”

“Eén keer ben ik zelf een zwangerschapstest gaan kopen.”

“De meeste leerlingen met een probleem komen zelf naar me toe. Het komt voor dat meisjes naar me toe komen omdat ze denken dat ze zwanger zijn en of ik ze kan helpen. Eén keer ben ik zelf een zwangerschapstest gaan kopen, want het meisje was bang dat haar moeder het zou horen en iedereen het zou weten. Achteraf bleek het gelukkig niet zo te zijn. Toen ik net voor de klas stond, vond ik het soms moeilijk om met heftige problematiek om te gaan. Er kwam eens een meisje naar me toe en vertelde dat ze verkracht was. Toen dacht ik: dit is te heftig. Ik was net begonnen en kon het niet aan. Ik heb haar naar de leerlingenbegeleider gestuurd. Nu zou ik samen met haar gaan.”