Ik let op onalledaags gedrag van leerlingen

- Annemiek
Ik let op onalledaags gedrag van leerlingen

Annemiek (26 jaar) geeft sinds drie jaar seksuele voorlichting tijdens haar lessen biologie aan havo- en vwo-leerlingen in Breda. “Ik heb de mogelijkheid om de reacties van leerlingen te zien tijdens dit onderwerp, in tegenstelling tot hun ouders of de mentor. Daarom vind ik het zo belangrijk dat ik ook op persoonlijke problemen let. Ik let vooral op gedrag dat een leerling normaal niet vertoond: meer teruggetrokken gedrag of juist uitvergroot gedrag met constant vervelende opmerkingen. Dat zijn allebei manieren om je eigen gevoel te verbergen.”

“Ik ben samen met de leerling naar haar mentor gegaan.”

“Soms komt het voor dat ik een reactie niet goed kan duiden. Ik start dan na de les een individueel gesprekje met die leerling of ik bespreek mijn observaties met de mentor om te achterhalen wat er aan de hand zou kunnen zijn. Vorig jaar had ik een leerlinge die nogal heftig reageerde op de les. Toen heb ik de rest van de leerlingen aan het werk gezet en ben ik samen met deze leerling naar haar mentor gegaan. De leerling vond het fijn om eerst met haar eigen mentor over haar probleem te praten. Na dat gesprek heeft ze mij in vertrouwen genomen en verteld dat haar neefje seksueel misbruikt was.”

“De andere leerlingen hadden het helemaal niet in de gaten.”

“Als docent moet je goed letten op de grenzen van zo’n leerling. We hebben samen besloten dat ze op elk moment de les mocht verlaten. De mentor heeft haar daarna doorverwezen naar een pedagoog. De andere leerlingen hadden het helemaal niet in de gaten. Pas toen ze enkele keren afwezig was in de les heb ik na overleg met haar de leerlingen verteld dat ze wegens persoonlijke omstandigheden sommige lessen niet volgde. De klas reageerde hier eigenlijk heel rustig op en was meegaand.”