Ik wil niet dat er filmpjes van de les op internet komen

- Petra
Ik wil niet dat er filmpjes van de les op internet komen

Petra (52 jaar) is docente verzorging en informatiekunde. Ze geeft al meerdere jaren seksuele voorlichting aan leerlingen van het vmbo-t, havo en vwo in Breda. “Ik vind het belangrijk dat er in de les over sociale media gesproken wordt. Ik denk dat dat een taak is voor het onderwijs. Docenten moeten ook meegroeien.

'Ik vertel leerlingen dat ze hun profiel kunnen afschermen'

Ik vertel altijd een stukje over veilig internetten, wat wel kan en wat niet. Vooral privacy vind ik een belangrijk onderwerp omdat de meerderheid van de leerlingen op Hyves en Facebook zit. Ik vertel dat ze hun profiel moeten afschermen, zodat niet de hele wereld mee kan kijken hoe je in je bikini op het strand ligt.”

“Ik wil niet dat er filmpjes van de les op internet komen.”

“In het begin spreek ik af dat er geen smartphones gebruikt worden tijdens de les. Ik maak altijd van tevoren afspraken met leerlingen. Ik wil absoluut niet dat iets op internet terecht komt. Ik bespreek het alleen niet op een dwingende manier. Dat werkt namelijk niet. Ik zeg juist liever: ‘Jongens ik snap dat dit leuk is om met andere mensen te delen, maar dat is het voor de anderen niet, dus we maken er geen filmpjes of foto’s van’. Leerlingen snappen dat wel.” 

“Je ziet niet alles als docent.”

“Het is moeilijk om alert te zijn. Ik probeer het wel. Ik probeer die telefoons niet uit die broekzakken te laten komen, maar je hebt dat niet altijd in de gaten. Je bent soms gewoon te druk bezig. Dus het zou kunnen dat er wel eens wat gebeurt. Onder de tafel maak je toch snel een foto of opname. Je ziet het gewoon als docent niet altijd.”

“Leerlingen moeten meer leren over de gevaren van internet.”

“Ik heb nog nooit meegemaakt dat iets niet door de beugel kon, maar ik denk dat we daar wel echt rekening mee moeten houden in de toekomst. Leerlingen moeten meer over de gevaren van internet weten en hoe je omgaat met een situatie die niet veilig is. Ik zou hier de leerlingen bijvoorbeeld een rollenspel over kunnen laten spelen. Ja, misschien ga ik dat wel doen.”