In het begin keek ik tegen de lessen op omdat de leerlingen persoonlijke vragen gingen stellen

- Annemiek
In het begin keek ik tegen de lessen op omdat de leerlingen persoonlijke vragen gingen stellen

Annemiek (26 jaar) geeft sinds drie jaar seksuele voorlichting tijdens haar lessen biologie aan havo- en vwo-leerlingen in Breda. “In het begin keek ik een beetje tegen de lessen op, omdat de leerlingen allerlei persoonlijke vragen gingen stellen: ‘Hoe doe jij het?’ en ‘Hoe vaak doe je het?’ Ik heb toen besloten om geen persoonlijke vragen te beantwoorden. Het gaat niet om mijn ervaringen, maar om het stimuleren van de gedachten en meningen van de leerlingen.”

“Ik zeg wel eens: Als ik een persoonlijke vraag beantwoord, moet jij dat ook doen.”

 “Nu ik meer ervaring heb, kan ik makkelijker grenzen aangeven. In het begin van de les zeg ik dat het vooral om de lesstof gaat en niet om mij persoonlijk. Ik beantwoord geen persoonlijke vragen en zal ze ook niet aan leerlingen vragen. En gebeurt het toch, dan vertel ik de leerling dat als ik zijn vraag beantwoord hij dat ook moet doen. Dan spiegel ik de situatie. Dit wil een leerling natuurlijk niet en meestal is het dan ook klaar.”

“Ik durf nu grapjes te maken.”

“Ik ben veranderd. Vroeger vertelde ik de leerlingen dat het ze niets aanging en dan kapte ik een opmerking meteen af. Nu voel ik me zeker genoeg om het met een grapje af te handelen. Ik merk dat hierdoor de les ook fijner verloopt.”