Leerlingen corrigeren elkaar in een discussie

- Frank
Leerlingen corrigeren elkaar in een discussie

Frank (55 jaar) is vestigingsdirecteur en ckv-docent op een vmbo-school. Hij heeft veel ervaring met het geven van seksuele voorlichting. “Soms lopen discussies tussen leerlingen hoog op. Ik leg de discussie dan stil en geef de leerlingen een korte samenvatting. Hierin bespreek ik de voordelen van elk standpunt en benadruk ik dat elke leerling mag geloven wat hij of zij wilt. Meestal is dit trouwens niet nodig, leerlingen corrigeren elkaar.”

"Ik bemoei me niet met de inhoud, alleen met het proces."

“Als je als docent dominant in de discussie aanwezig bent, bepaal je eigenlijk het onderwerp. Daarom hou ik me op de achtergrond en richt ik me op het proces. Gaat het goed, is iedereen erbij betrokken, duurt het niet te lang, is er herhaling en komt iedereen aan bod? Wanneer een discussie toch onprettig aanvoelt, leg ik het stil en ga verder met de les om er later op terug te komen. Hierdoor hebben de leerlingen meestal wat meer perspectief genomen en is de emotie er deels af. Meestal merk je dan dat de discussie weer vlot getrokken is.”