Leerlingen durven meer te zeggen in kleinere groepjes

- Vidija
Leerlingen durven meer te zeggen in kleinere groepjes

Biologiedocente Vidija (42 jaar) geeft al meer dan tien jaar seksuele voorlichting op het vmbo in Amsterdam. “Als leerlingen zich veilig voelen, durven ze alles te vragen en durven ze met hun problemen te komen. Dit is absoluut een voorwaarde voor het geven van seksuele voorlichting.

"Als docent moet ik me ook veilig kunnen voelen."

Ik merk dat leerlingen enorme behoefte hebben aan informatie. Ze vinden de onderwerpen echt leuk en willen alles weten over liefde en seks. Ze hebben veel vragen. Het is belangrijk dat ze daar de ruimte voor krijgen in deze lessen. Maar als docent moet ik me ook veilig kunnen voelen. Daarom maak ik met de leerlingen de afspraak dat ik hen respecteer maar dat ik ook verwacht dat zij mij respecteren.”

“Ze mogen geen namen noemen en elkaar niet uitlachen.”

“Ik maak duidelijke afspraken met leerlingen. Dat je luistert naar een ander, elkaar niet uitlacht en geen namen noemt bij verhalen. Dit laatste heb ik pas later ingevoerd. Er gebeurt zoveel. Meisjes die lastig gevallen worden door loverboys. Een meisje dat gefilmd wordt tijdens het hebben van orale seks. Leerlingen mogen deze ervaringen delen in de les, zolang er respectvol over de ander wordt gesproken. En zolang er geen namen worden genoemd. Ik wil niet dat iemand belachelijk gemaakt wordt. Beginnen ze toch met ‘zij heeft dit en dat gedaan’, dan kap ik het meteen af.”

“Leerlingen durven meer te zeggen in kleinere groepjes.”

“Ik laat leerlingen ook opdrachten maken in kleinere groepjes. Bijvoorbeeld over onderwerp zoals loverboys. Je merkt dat ze dan meer durven zeggen en meer open durven te zijn dan wanneer je het klassikaal behandelt.”