Leerlingen merken het als ik me schaam

- Frank
Leerlingen merken het als ik me schaam

Frank (55 jaar) is vestigingsdirecteur en ckv-docent op een vmbo-school. Hij heeft veel ervaring met het geven van seksuele voorlichting. “Toen ik nog niet zo lang voor de klas stond, schaamde ik me wel eens. Je bent nog jong in ontwikkeling en moet een aantal fases nog doormaken. Als beginnend docent moet je je denk ik niet laten verleiden tot discussies of onderwerpen die je op dat moment niet aan kunt of waar je nog te weinig ervaring voor hebt. Dat moet je dan doorgeven aan anderen of behandelen via een filmpje.”

“Leerlingen merken het als ik me schaam.”

“Soms is het handiger om een onderwerp even te laten rusten als er spanning in de klas hangt. Ik denk dat leerlingen het onbewust merken als je je ergens voor schaamt. Er kan dan een zekere spanning in de klas hangen, zeker bij dit thema. Dan is het beter om dat stukje in te korten en er later op terug te komen.”

“Ik vraag wel eens tips aan een andere docent.”

“In het begin vond ik het moeilijk als ik niet meteen een antwoord had op een vraag. Tegenwoordig zeg ik: ‘Nou dat weet ik niet jongens. Leg het me maar uit. Is er iemand in de groep die het wel weet?’ Het is een techniekje om leerlingen weer bij de les te betrekken. Maar het is ook een techniek om het even van je af te houden en terug te geven aan de groep. Ik laat leerlingen ook wel eens iets ter plekke opzoeken op internet. Tegenwoordig zijn er zoveel mogelijkheden om snel aan informatie te komen. Ik maak er dan een korte werkopdracht van. Ik ga ook wel eens naar een biologiedocent als een bepaald onderwerp niet helemaal lekker liep. Dan vraag ik of zij nog tips heeft of dat zij het misschien in de les kan behandelen.”