Leerlingen zijn nieuwsgierig naar de cultuur van klasgenoten

- Lilian
Leerlingen zijn nieuwsgierig naar de cultuur van klasgenoten

Lilian (59 jaar) is docente wiskunde en Nederlands op een vmbo-school in Amsterdam. Sinds enkele jaren geeft ze seksuele voorlichting. “In mijn klas zitten leerlingen met verschillende culturele achtergronden. In het ene gezin wordt thuis over seks gesproken, in het andere helemaal niet. Alle leerlingen moeten dus met hun vragen ergens terecht kunnen en ik denk dat de school daar de plek voor is. Seksuele voorlichting hoort bij de opvoeding en pedagogische ontwikkeling van een kind, of je nou Marokkaans, Surinaams of Nederlands bent.”

“Ik ben Surinaams en vertel hoe er bij mij over relaties gedacht wordt.”

“In het begin van de les zeg ik dat ik iedereen accepteer. Iedereen is anders, we hebben het over mensen. Moslims, Hindoestanen, Somaliërs, Surinamers, homo’s. Ik accepteer iedereen en vertel de leerlingen ook dat het belangrijk is om respect te hebben voor andere mensen. Je merkt dat leerlingen heel nieuwsgierig zijn naar andermans cultuur. Ik wil dat zelf ook weten en stimuleer deze uitwisseling. Ik ben Surinaams en vertel hoe er bij mij over relaties gedacht wordt. En dan komen de verhalen vanzelf los bij leerlingen.”

“Als leerlingen elkaars cultuur kennen, accepteren ze die eerder.”

“Vaak hebben leerlingen niet eens bewust door dat er verschillen zijn tussen hun culturen. Het is zo normaal voor ze. In de klas zitten zoveel andere culturen. Ze zien elkaar niet als Marokkaan, Turk of Somaliër. Soms merken ze pas dat er verschillen zijn op het moment dat iemand een opmerking maakt die verschilt van hun eigen opvoeding. Ik vertel ze dat er verschillen zijn tussen culturen. Wat in de ene cultuur heel normaal is, kan weer niet in de andere cultuur. Ik stimuleer het uitwisselen van ideeën. Het is belangrijk dat leerlingen iets van elkaar cultuur weten, zodat ze het eerder respecteren.”