Soms moet je ze beschermen tegen hun eigen openheid

- Matthijs
Soms moet je ze beschermen tegen hun eigen openheid

Matthijs (33 jaar) is biologiedocent. Hij geeft al twaalf jaar seksuele voorlichting op een christelijke middelbare school in Heerde. “Ik maak afspraken met leerlingen over het vertellen van persoonlijke ervaringen. Eén van de afspraken is dat ze niet alles hoeven te vertellen. Ik vind dat leerlingen soms te persoonlijke ervaringen delen. Het is natuurlijk knap dat leerlingen iets durven te delen en dat zeg ik ook. Maar soms moet je ze beschermen tegen hun eigen openheid. Dan grijp ik in. Ik vraag ook in het begin van de lessenserie om de gedeelde ervaringen binnen de klas te houden. Of dat altijd echt gebeurt, weet ik niet.”

 “Er is altijd een kans dat ervaringen worden doorverteld.”

“Ik herinner me een leerling die zeer gedetailleerd over haar seksuele ervaringen vertelde. Ik was net begonnen met lesgeven en het was een heftige klas. Ze vertelde het niet direct aan mij, meer aan haar vriendinnen in de klas. Ik heb haar onderbroken en na de les uitgelegd dat het soms beter is als je ervaringen voor jezelf houdt. Er is altijd een kans dat het wordt doorverteld.”

“Leerlingen hoeven niet alle vragen te beantwoorden.”

“Ik stel soms een persoonlijke vraag, zoals: ‘Wie is er weleens verliefd geweest?’ Ik zeg erbij dat leerlingen daar niet op hoeven te antwoorden. Ze hebben zelf de keus. Ik geef ze altijd de optie om te passen.”