Ze mogen na de les een vraag anoniem op een briefje inleveren

- Lilian
Ze mogen na de les een vraag anoniem op een briefje inleveren

Lilian (59 jaar) is docente wiskunde en Nederlands op een vmbo-school in Amsterdam. Sinds enkele jaren geeft ze seksuele voorlichting. “Leerlingen moeten zich veilig kunnen voelen in de groep. Pas dan kun je met ze praten over liefde en gevoelens.  En pas dan durven ze vragen te stellen en met hun verhalen te komen. Respect is één van de belangrijkste dingen bij een veilig klimaat. Een veilige sfeer ontstaat als er respect is voor alle partijen. Je wilt als docent gerespecteerd wordt, maar je wilt ook dat leerlingen elkaar respecteren in je lessen.”

“Ik maak duidelijke afspraken.”

“Ik maak duidelijke afspraken met de klas. In de eerste les geef ik aan wat ik van ze verwacht. Zoals: we hebben respect voor elkaar, we luisteren naar elkaar en we lachen elkaar niet uit. De meeste leerlingen vinden de lessen erg leuk en doen gewoon mee. Maar soms heb je er jongens tussen zitten die constant opmerkingen maken. Ze zijn zo enthousiast over dit onderwerp dat ze onrustig worden. En dan moet je duidelijk je grenzen aangeven. Ik merk dat het op zo’n moment effectief is als leerlingen de consequenties kennen als ze zich niet houden aan de afspraken. Het komt eigenlijk nooit voor, maar leerlingen weten dat ze anders niet meer mee mogen doen aan de les. En geloof me, deze lessen willen ze echt niet missen.”

“Soms zet ik jongens en meisjes apart. Dan praten ze makkelijker.”

“Sommige onderwerpen zijn lastig klassikaal te bespreken. Daarom laat ik in elke les leerlingen opdrachten maken in kleinere groepjes. Dan voelen ze zich veiliger. Ik zet bijvoorbeeld de jongens en meisjes apart. Vooral meisjes vinden het heerlijk om in een kleine groep te praten over verliefdheid. Dan zie je ze meteen meer met elkaar praten. Dit werkt zeker in het begin erg goed.”

“Ze mogen na de les een vraag anoniem op een briefje inleveren"

“Ik gebruik anonieme werkbladen. Ik merk dat leerlingen dat fijn vinden. Ze voelen zich dan veilig en durven meer te vertellen. In het begin kwamen veel leerlingen na de les bij me met vragen. Die durfden ze niet in de les te stellen. Nu maak ik afspraken met de leerlingen dat ze een vraag na de les anoniem op een briefje mogen inleveren. Dat werkt heel goed.”